bk_logo_cmykAllt började 1954 när David Edgerton och Jim McLamore öppnade sin första hamburgerrestaurang i Miami. Deras strävan var egentligen inte särskilt märkvärdig. De ville servera god, prisvärd mat av högsta kvalitet. Whoppern uppfanns och lanserades tre år senare och idag är det den burgaren som är vår bästsäljare och signaturburgare. Vi är stolta över vårt koncept och våra produkter men också över att vi bidrar till att fler ungdomar får jobb. För många är en anställning på Burger King den första anställningen och en bra väg in i arbetsmarknaden. Mer än 400 000 anställda i mer än 12 000 restauranger runt om i världen gör att vi kan servera alla 11 miljoner gäster med grillade burgare varje dag. För oss finns inget som går upp emot smaken av en nygrillad burgare. Vår plan är att öppna fler och fler nya restauranger och i och med det behöver vi ha med oss er och er kunskap i att ge gästerna bra och personlig service.

I Sverige har vi i skrivande stund 113 restauranger från Örnsköldsvik i norr och Ystad i söder. Av dessa restauranger äger vi 10 stycken själva och resterande restauranger ägs och drivs av franchisetagare. Ett bra men ganska komplext upplägg då 1 av dessa 21 franchisetagare äger 35 restauranger och resterande franchisetagare äger 1-8 restauranger var. King Food AB heter vi som innehar masterfranchiseavtalet för Burger King i Norge, Sverige och Danmark och vi sköter all nationell marknadsföring i dessa länder och där ingår även kundtjänstbiten.

Vi hanterar idag kundservice via formulär på hemsidan burgerking.se. och i sociala medier via facebook.com/burgerkingSE. Varje restaurang ansvarar för sina egna ärenden och alla ärenden som rör varumärket och menyn hanteras av Lina Nilsson.

För oss är kundservicebiten superviktig. Det är en naturlig del i vårt sätt att kunna ge en bra gästupplevelse. Vi gillar den feedback vi får av gäster och vi jobbar ofta efter den när vi förnyar och förbättrar våra koncept.

Uniguide hjälper oss framförallt att spara tid och att vara effektiva. Rätt ärende kommer till rätt restaurang/person och gästen kan på så sätt få snabb respons. Uniguide hjälper oss också med en bra översiktlig statistik som vi kan arbeta efter när vi jobbar för att förbättra oss.  Både som varumärke och som enskild restaurang.

Lina Nilsson
Marketing Coordinator, Burger King Sweden and Denmark