Uniguide har kvalificerat sig för utmärkelsen Trygg Kundkontakt 2025 som utfördas av branschorganisationen Kontakta.
"Ett kvitto på att vi arbetar på rätt sätt med fokus på affärsetik och schyssta villkor för våra duktiga medarbetare", säger Andreas Sjöberg, vd för Uniguide.
Kontakta företräder företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning via telefon och i digitala kanaler. Kontakta delar årligen ut kvalitetsutmärkelsen Trygg Kundkontakt till de medlemsföretag som lever upp till de högt ställda krav som ett medlemskap i Kontakta föreskriver. Trygg Kundkontakt vägleder konsumenter och kunder till företag som erbjuder etiska kundkontakter i sin kundservice.
Kvalitetsmärkningen omfattar:
Efterlevnad av Kontaktas stadgar och affärsetiska riktlinjer.
Efterlevnad av svensk lagstiftning, gällande praxis och god sed i verksamheten och kontakten med konsumenter.
Schyssta villkor för medarbetare genom kollektivavtal eller motsvarande pensions- och försäkringsskydd.
God arbetsmiljö.
Professionell hantering av kundklagomål och uppföljning av åtgärder.
Minst en person i ledande befattning har genomgått Kontaktas medlemsdag.
Kontaktas årliga självdeklarationen ska vara godkänd.
Kontakta vill genom utmärkelsen lyfta fram organisationer som visar att kvalitet gör skillnad. Kundservice och telefonförsäljning spelar en viktig roll för svensk konsumentmarknad och ett välfungerande näringsliv. Genom att lyfta fram aktörer som agerar föredömen hoppas Kontakta att myndigheter och beslutsfattare ska värna om dessa verksamheter.

Comments